sobota 26. marca 2016

Princípy metódy zlepšovania SIX SIGMA



Six Sigma je podnikateľská stratégia, ktorá organizáciám umožňuje prudko zlepšiť ich úroveň pomocou plánovania a monitorovania každodenných podnikateľských aktivít spôsobom, ktorý minimalizuje výskyt chýb a zvyšuje spokojnosť zákazníka. 

Stratégia Six Sigma sa orientuje hlavne na prevenciu chýb, skrátenie priebežnej doby výroby a úspory nákladov. Jej uplatnenie predstavuje prísnu, sústredenú a vysoko efektívnu realizáciu osvedčených princípov a metód manažmentu kvality. Aj napriek tomu, že vo filozofii Six Sigma je zdôrazňovaná orientácia na zlepšovanie rentability, jej bezprostredným vedľajším produktom je zlepšovanie kvality, hospodárnosti a produktivity. Metóda Six Sigma je založená na šiestich základných princípoch, ktoré napomáhajú pri zahajovaní iniciatívy implementácie metódy Six Sigma do výrobných podnikov alebo podnikov služieb.



Obr. 1: Základne princípy SIX SIGMA

Orientácia na zákazníkov


Zákazník definuje kvalitu: očakáva vysokú výkonnosť, spoľahlivosť, konkurenčné ceny, včasné dodávky, kvalitné služby a korektné správanie. V každodenných činnostiach, ktoré ovplyvňujú vnímanie podniku zákazníkom nestačí byť len dobrý. Viac ako len uspokojiť zákazníka je nutnosť a zdroj konkurenčnej výhody. Six Sigma začína hodnotením vlastnej výkonnosti u zákazníka. Napríklad, ak plnenie ukazovateľa dôležitého pre zákazníka nedosahuje zákazníkom definované hodnoty, je to impulz pre zlepšenie.


Orientácia na procesy 


Prekonanie očakávaní vyžaduje pozerať na podnikové procesy z perspektívy zákazníka:

  1. Aké sú požiadavky zákazníka?
  2. Skutočne ich poznáme?
  3. Sú naše procesy spôsobilé plniť a prekonávať požiadavky zákazníka?

Zodpovedanie týchto a podobných otázok umožňuje získať informácie o tom, čo zákazník naozaj chce, potrebuje, žiada, očakáva. Na základe poznania požiadaviek zákazníka Six Sigma identifikuje prioritné oblasti a procesy, v ktorých by podnik mohol dosiahnuť výrazné zlepšenia. Následne aplikuje nástroje na odhalenie príčin chýb a nedostatkov a nástroje na ich odstránenie. Six Sigma dáva manažmentu schopnosť predpovedať výsledky procesov, spôsob ako ovládnuť procesy. To je 
jediným spôsobom udržania a rozvíjania konkurenčnej schopnosti.


Orientácia na zamestnancov


Zamestnanci tvoria výsledky a výsledky sú závislé od kvality. Preto každý musí mať aj príležitosť meniť a zlepšovať súčasný stav vecí. Úlohou vedenia podniku je vytvárať príležitosti pre zlepšovanie, podporovať a motivovať zamestnancov, vytvárať prostredie zamerané na využitie ich schopností a znalostí s cieľom uspokojiť zákazníka. Six Sigma využíva vlastné riešiteľské kapacity podniku. Organizácia programu Six Sigma vyžaduje, aby na riešenie projektov zlepšovania boli vyčlenené dostatočné zdroje, predovšetkým zdroje vo forme špeciálne školených riešiteľov projektov. Na každý projekt zlepšovania je vytvorený riešiteľský tím, ktorý angažuje ďalších zamestnancov.


Riadenie a zlepšovanie založené na údajoch, informáciách a znalostiach


Systémy riadenia podnikov najčastejšie hodnotia a posudzujú výkonnosť sledovaných ukazovateľov na základe ich priemerných hodnôt z minulosti.Zákazníci však podnik nehodnotia na základe hodnoty dlhodobého priemeru. Zákazníci hodnotia podnik podľa okamžitej výkonnosti. Ak sa vyskytne odchýlka od požadovanej hodnoty, zákazník to hodnotí ako nedostatok.

Pre zákazníkov aj pre podnik sú dôležité stabilné a spôsobilé procesy. Len procesy, ktorých výkonnosť je spoľahlivá a predvídateľná, môžu poskytnúť dokonalú kvalitu. Rozptyl výkonnosti procesov je predmetom zlepšovania metódou Six Sigma. Rozptyl, teda výskyt odchýlok od požadovaných hodnôt a ich tolerancií, je najväčším nepriateľom tak dodávateľov, ako aj zákazníkov daných výrobkov a služieb.


Proaktívny manažment


Reaktívne skoky z krízy do krízy sú príznakom manažéra alebo spoločnosti, ktorý stratili kontrolu nad situáciou. Metóda Six Sigma zlučuje nástroje a techniky, ktoré menia reaktívne zvyky na dynamický, citlivý a proaktívny spôsob manažmentu. V podstate sú východiskovým bodom pre kreatívnu a efektívnu zmenu.

Pozri:

Proaktívny manažment

Štandardný postup zlepšovania kvality


Six Sigma na riešenie projektu používa štandardný postup krokov.Dodržiavanie štandardného postupu eliminuje typické chyby a nedostatky v riešení projektov, akými sú nedodržanie pôvodného účelu a zámeru projektu, snaha prejsť do etapy zlepšovania bez dôkladnej analýzy príčin problému alebo prekročenie plánovaného časového rámca projektu.

Základná filozofia Six Sigma je založená na tom, že všetky procesy od designu cez výrobu až po služby poskytované zákazníkom vykazujú určité odchýlky, ktoré môžu mať za následok chyby produktu a ktoré stoja čas a peniaze. Tieto odchýlky procesov je možné zmenšiť rôznymi postupmi, napr. metódou DOE (návrh experimentov) tak, že sa systematicky identifikujú a odstránia skutočné príčiny problému. Znížením premenlivosti procesu sa zmenší počet nezhodných výrobkov a opráv. Aby sa proces nevrátil do pôvodného stavu, zabezpečí sa jeho štandardizácia.

Výhody Six Sigma:


  1. Zvýšená orientácia na zákazníka
  2. Lepšia efektívnosť realizácia strategických projektov
  3. Zvýšené kompetencie pracovníkov
  4. Stanovené výkonnostné ciele na všetkých úrovniach
  5. Zrýchlené tempo zlepšovania


Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára