sobota 26. marca 2016


Stručná história metódy SIX SIGMA




Podľa publikácie The New Six Sigma autorov Matt Barney a Tom McCarty z Motorola University, sa pôvod Six Sigma datuje do roku 1979, kedy sa konala ustanovujúca porada programu TQM (total quality management). Výsledkom programu boli mnohé zmeny a zlepšenia, ktoré sa týkali znižovania počtu chýb a skracovania doby výrobného cyklu. 

Metóda Six Sigma vznikla, keď Motorola zverejnila v roku 1987 svoj program kvality pod názvom Six Sigma, ktorú vyvinul Mikel J. Harry

Program získal širšiu publicitu, keď Motorola vyhrala cenu za kvalitu Malcolma Baldrige v USA v roku 1988. Ďalší vývoj prebiehal v 90. rokoch v spoločnosti ABB, kde Harry pracoval ako viceprezident zodpovedný za vývoj systémov kvality. Metodika sa používala najprv len vo výrobe, neskôr sa program Six Sigma realizoval aj v administratívnej a obchodnej oblasti podnikov, aj v službách. V tomto období sa k Motorole pridali spoločnosti ako IBM, Texas Instuments, Kodak, Allied Signal, Bombardier, Ford, General Electric, Sony a ďalšie.


Obr. 1: Six sigma v priemysle


Veľké svetové spoločnosti začali uplatňovaním metódy Six Sigma na prelome 80-tych a 90-tych rokov a po viac ako desiatich rokoch vykazujú významné prínosy:


Spoločnosť Allied Signal zaoberajúca sa výrobou komponentov pre automobilový a letecký priemysel začala s aplikáciou Six Sigma v roku 1991. Za rok 1998 zaznamenala 6% rast produktivity a rekordnú 13% predajnú maržu. Len v roku 1999 ušetrila prostredníctvom projektov Six Sigma 600 miliónov dolárov.

Motorola začala aplikovať Six Sigma v dobe, kedy zápasila o prežitie na trhu. Vedenie podniku definovalo náročné ciele desaťnásobného zlepšenia v priebehu každých dvoch rokov, teda stonásobného zlepšenia v priebehu každých štyroch rokov. V prvých desiatich rokoch po uvedení Six Sigma Motorola okrem iných zlepšení zaznamenala nasledovné výsledky: - päťnásobný rast obratu a rast ziskovosti o 20% ročne, kumulované úspory nákladov z projektov Six Sigma dosiahli 14 miliárd dolárov, celková zamestnanosť stúpla zo 71 000 ľudí v roku 1980 na súčasných 130 000. Inžinieri Motoroly vyvinuli mieru vadných výrobkov vztiahnutých na milión kusov (ppm – par perts milion), čo lepšie vyjadrovalo spôsobilosť procesov. Dnes je ppm miera, ktorá sa používa na posúdenie kvality, ak smeruje k zákazníkovi (vonkajšie ppm) a na charakterizovanie vnútornej kvality sa používa (vnútorné ppm).

Spoločnosť General Electric vyrábajúca elektronické komponenty začala s aplikáciou Six Sigma v roku 1995 a dosiahla pozoruhodné úspechy. Od roku 1991 kedy GE hospodárila bez zisku k 750 miliónom dolárov v roku 1998 a 1,5 miliardy v roku 1999. Prevádzková marža sa historicky pohybovala okolo 10%. Dnes dosahuje hodnotu 15% - 18%.

Uvedené príklady úspechov niekoľkých podnikov majú za cieľ zdôrazniť, že Six Sigma nie je hnutím za zlepšenie kvality. Six Sigma je spôsobom zvyšovania výkonnosti, lepšieho uspokojovania požiadaviek zákazníkov, zväčšovania podielu na trhu a v konečnom dôsledku zlepšovania finančných výsledkov podniku.

Filozofiu a metodiku zlepšovania Six Sigma niektorí považujú za revolúciu vo zvyšovaní efektívnosti organizácií, iní tvrdia, že nepredstavuje nič nové. V posledných rokoch sa stala populárnou nielen medzi špecialistami v oblasti zlepšovania procesov, ale dostala sa aj na rokovania predstavenstiev a vrcholových manažmentov najväčších priemyselných firiem sveta, rovnako ako do programov zlepšovania služieb v automobilovom priemysle, ale aj v nemocniciach či bankách. So svojimi predchodcami  má veľa spoločného, no zároveň je tu nový prístup v organizácii a štandardizácii postupu projektov zlepšenia a merania ich prínosov.



Obr. 2: Vývoj procesov


Six Sigma je najnovšou metódou zvyšovania výkonnosti. Pokračuje a stavia na tradícii riadenia kvality, no odlišuje sa v niekoľkých dôležitých aspektoch:

  1. Predovšetkým angažuje vrcholový manažment podniku, nielen pracovníkov kvality a špecialistov
  2. Na zlepšovanie procesov a na dosiahnutie skutočných zlepšení vyžaduje nasadenie špeciálne pripravených extra riešiteľských kapacít a zdrojov.
  3. V neposlednom rade trvá na vyhodnocovaní priamych a merateľných prínosov na hospodárske výsledky podniku.


Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára